Over mij

Mijn naam is Annelies Oudejans, getrouwd en moeder van 2 tieners. Mijn zoektocht naar een andere manier van invulling binnen het onderwijs voor meer en hoogbegaafde begon 4 jaar geleden. Wij woonden als familie in Suriname, beiden kinderen zaten op een Nederlandse basisschool. Helaas liep de oudste vast in het onderwijs, na onderzoeken en testen bleek hij hoogbegaafd. Zowel in Nederland als in Suriname merk ik dat er weinig bekend is over hoogbegaafdheid en hoe daarmee om te gaan op scholen.  Vaak zie je dat ervan uitgegaan wordt dat kinderen zich wel redden, echter de keerzijde is dat kinderen niet genoeg uitgedaagd of gehoord worden waardoor kinderen vastlopen in het onderwijs.  Ik volgde cursussen/workshops die zich richtte op leren leren, beelddenken en hoogbegaafdheid. Samen met mijn man verdiepten we ons in hoe we op een andere manier onderwijs/ workshops zouden kunnen geven die zorgen voor meer uitdaging. Wij kwamen uit bij de methodiek Projected Based Learning . PBL komt uit Amerika en is een methodiek die zich richt op project onderwijs. Bij deze projecten wordt uitgegaan van het creatieve brein van de leerling. Je wordt aangezet tot denken, ontwikkelen en creĆ«ren.  Minder belangrijk is de uitkomst, het gaat erom hoe je bij je einddoel terecht komt. Samenwerken is hierbij een belangrijk speerpunt. Vanuit de PBL is in 2020 het pluslokaal ontstaan bij Blij-leren. In het pluslokaal komen meer en hoogbegaafden kinderen aan projecten werken. 

Scroll naar boven