Project Based Learning (PBL)

Project Based Learning is onderwijs gebaseerd op een projectmatige aanpak. Bij een projectmatige aanpak is een nieuwsgierige, kritische en onderzoekende houding handig. Zo een houding past vaak bij autonome, hoogbegaafde en/of creatieve personen. Personen die dit leerproces graag begeleiden hebben een authentieke mindset. Een project start altijd met een opdracht in de vorm van een doel of vraag, de projectleden gaan deze vraag eerst samen onderzoeken  door te oriënteren. Wat weten we samen en wat kunnen en willen we nog leren. Vervolgens werk je het project verder uit door “doe”opdrachten of praktijkonderzoek. Het is een feit dat als je kennis toepast dit veel sneller onthoud en zal opslaan in je lange termijn geheugen. Aan het eind van het project presenteer je de uitkomsten van de opdracht. Het zou zomaar kunnen dat de uitkomsten anders uitpakken dan oorspronkelijk bedoeld waren, dit vraagt om een flexibel lesplan of curriculum en een flexibele begeleider of docent. De rol van Blij is om als begeleider/ coach in dit proces te adviseren en begeleiden. Als coach ben je minder sturend op de inhoud door open te staan voor verandering en ben je gericht op de menselijke eigenschappen. Leerlingen mogen zich zelf ontwikkelen om hierbij geheel nieuwe skills aan te leren. Zo levert PBL vaak originele en mooie uitkomsten op. Projectmatig leren is geschikt voor kinderen/volwassenen die open staan van samenwerken, minder uitleg nodig hebben en hun eigen pad willen volgen.

Hoe werkt het format?
Startvraag: Met een startvraag activeer je het leerproces voor een individu en ontstaan er nieuwsgierige vragen naar het onderwerp. Je leert kritisch denken over een vraag en je analytisch vermogen te versterken.

Oriëntatie:  Bepaal je onderzoeksmethode waarbij je leert de vraag klein en concreet te maken. Hierdoor kan je voorbereiden welke stappen je moet nemen om de startvraag te beantwoorden en leer je plannen zodat je het resultaat op tijd klaar hebt.
Onderzoek: Voer je onderzoek uit door je bronnen te bestuderen zoals internet en boeken, waarbij je theoretische kennis opdoet.
Presenteren:  Je opgedane kennis leer je toepassen bij het realiseren van een maquette of uitvoerend onderzoek te visualiseren en presenteren.
Reflectie/Evalueren: Reflecteren en feedback geven en ontvangen zijn krachtige technieken om te toetsen wat het kennisniveau is en hoe deze verder te ontwikkelen. Elk project wordt hiermee afgerond.

 

WP to LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com