Wie zijn wij/ Contact

Annelies Oudejans 

Mijn naam is Annelies Oudejans, getrouwd en moeder van 2 tieners. Mijn zoektocht naar een andere manier van invulling binnen het onderwijs voor meer en hoogbegaafde begon 4 jaar geleden. Wij woonden als familie in Suriname, beiden kinderen zaten op een Nederlandse basisschool. Helaas liep de oudste vast in het onderwijs, na onderzoeken en testen bleek hij hoogbegaafd. Zowel in Nederland als in Suriname merk ik dat er weinig bekend is omtrent hoogbegaafdheid en hoe daarmee om te gaan op scholen.  Vaak zie je dat ervan uitgegaan wordt dat kinderen zich wel redden, echter de keerzijde is dat kinderen niet genoeg uitgedaagd of gehoord worden waardoor kinderen vastlopen in het onderwijs.  Ik volgde cursussen/workshops die zich richtte op leren leren, beelddenken en hoogbegaafdheid. Samen met mijn man verdiepten we ons in hoe we op een andere manier onderwijs/ workshops zouden kunnen geven die zorgen voor meer uitdaging. Wij kwamen uit bij de methodiek Projected Based Learning . PBL komt uit Amerika en is een methodiek  die zich richt op project onderwijs. Bij deze projecten wordt uitgegaan van het creatieve brein van de leerling. Je wordt aangezet tot denken, ontwikkelen en creëren.  Minder belangrijk is de uitkomst, het gaat erom hoe je bij je einddoel terecht komt. Samenwerken is hierbij een belangrijk speerpunt. Vanuit de PBL is in 2020 het pluslokaal ontstaan bij Blij-leren. In het pluslokaal komen meer en hoogbegaafden kinderen aan projecten werken. 

 

Chaby Blanca 

Mijn naam is Chaby Blanca, getrouwd en vader van 2 tieners. Ondanks dat ik uit een onderwijsnest kom, duurde het tot mijn 43ste voordat mijn reis in de onderwijswereld begon. Na 2 jaar in het hoger onderwijs en een verkorte docentenopleiding, raakte ik toch weer terecht in mijn oorspronkelijke branche.

In deze branche, de civiele techniek, ben ik sinds 2000 actief. Mijn huidige dag invulling is een ideale combinatie, het combineren van praktijk en theorie. Mijn intrinsieke motivatie om in het onderwijs te blijven, is om kennis over te dragen en ook te leren van de studenten. Ik hanteer hierbij de methodiek Projected Based Learning . PBL komt uit Amerika en is een methodiek  die zich richt op project onderwijs. Deze methodiek vind een oorsprong bij o.a. John Dewey uit New York, bekende pedagoog uit de 20ste eeuw.

Bij deze projecten wordt uitgegaan van het creatieve brein van de leerling. Je wordt aangezet tot denken, ontwikkelen en creëren.  Minder belangrijk is de uitkomst, het gaat erom hoe je bij je einddoel terecht komt. Samenwerken is hierbij een belangrijk speerpunt. Tot slot is bij PBL de inbreng van de student een wezenlijk onderdeel van het lesontwerp en leerresultaat, zodat elke student de regie kan houden op de eigen leeromgeving.

Links

Project-based learning – Wikipedia

What is Project Based Learning? | PBLWorks

Hoe vergroot project-based-learning vaardigheden van vo-leerlingen? (wij-leren.nl)

Wat is PBL (Project Based Learning) + 5 handige links om ermee te beginnen – Hyman Advies

Projectgestuurd onderwijs: Hoe werkt het? – Vernieuwenderwijs

Artikel tijdgebrek: How Project Based Learning Works in an A.P. Curriculum | PBLWorks

 

Chaby Blanca

cblanca@blij-leren.nl

  • Afstudeer- stage begeleider
  • Projectonderwijs- learning by doing
  • Naschoolse activiteiten-  Creatief programmeren

Annelies Oudejans

aoudejans@blij-leren.nl

  •  Leren leren
  • Projectonderwijs- learning by doing
  • Naschoolse activiteiten
WP to LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com